گزارش سفر به استان اردبیل
اعضای سفر
آقایان: دکتر خاوازی معاون ترویج، دکتر شاهپسند قائم مقام معاونت ترویج و مدیرکل دفتر امور ترویج و منابع طبیعی، مهندس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی، مهندس درجانی مدیرکل دفتر بسیج و پشتیبانی شبکه عاملین ترویج، اسحاقی معاون گروه رادیویی و تلویزیونی جهاد و رسانه های ترویجی
خانم: مهندس بنی هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستائی و عشایری
اطلاعات استان:.
استان اردبیل یکی از چهار استان پایلوت در اجرای طرح نظام نوین ترویج می باشد. این استان دارای 10 شهرستان، و 38 مرکز جهاد کشاورزی، تعداد کارشناسان جدید الاستخدام 386 نفر با 000/120 نفر بهره بردار می باشد. در راستای استقرار نظام نوین ترویج، این استان اقدامات ذیل را انجام داده است:
1- ابلاغ طرح برای اجرا به 10 شهرستان و 38 مرکز جهاد کشاورزی
2- تشکیل کمیته استانی و شهرستانی نظام نوین ترویج و صدور احکام اعضا
3- توجیه کارشناسان جدید الاستخدام مراکز برای اجرای طرح
4- برنامه ریزی برای تهیه لباس فرم، تبلت و جی پی اس برای کارشناسان پهنه
جلسات انجام شده
1- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و معاونان ومدیران ستادی سازمان
2- رؤسای ادارات ترویج، مدیریت شهرستان ها و رژسای مراکز جهاد کشاورزی همراه با رئیس، معاونین و مدیران ستادی سازمان استان
اهم مباحث مطروحه توسط همکاران استان و شهرستان
ü طرح دهکده پایدار که در استان در حال اجرا می باشد با توجه به نظام نوین ترویج به پهنه بندی تغییر نام می دهد و در این راستا اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
ü تغییر الگوی کشت از برنامه های اصلی سازمان استان در مسیر مدیریت بهنیه آب می باشد.
ü برای عملیاتی نمودن این برنامه بهتر بود قبل از فصل زراعی، کار اغاز میشد.
ü برای موفقیت در اجرای طرح، یکی از الزامات همکاری بخش های خصوصی می باشد.
مشکلات مطروحه توسط همکاران استان و شهرستان
ü اعتبارات ناکافی به ویژه برای تجهیز مراکز جهاد کشاورزی
ü
ü درگیر شدن کارشناسان در امر تغییر کاربری اراضی به کار ترویجی لطمه وارد می کند
پیشنهادات مطروحه توسط همکاران استان و شهرستان
ü برای موفقیت در اجرای پایلوت و کسب نتایج مناسب، پیشنهاد می شود تعداد استان های پایلوت افزایش نیابد.
ü ملی شدن ردیف بودجه ترویج برای موفقیت در اجرای طرح
ü ضرورت آموزش برای کارشناسان مسؤل پهنه ها در زمینه های مختلف طرح
ü استفاده از کشاورزان نوآور و خلاق در مدیریت دانش در این طرح
ü مشارکت دادن انجمن ها و شرکت های بزرگ در اجرای این طرح
بازدیدهای انجام شده
ü شرکت گلچین کشت نمین (به روایت تصویر)
در این شرکت عمده فعالیت ها ی در حوزه ارائه خدمات نهاده و آموزش بر اساس تقویم ارائه شده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین می باشد. در این شرکت لازم است برای استقلال مالی خود تلاش بیشتری شود.
ü شرکت آرتا زرین سبلان آبی بیگلو شهرستان نمین( به روایت تصویر)
در این شرکت نیز روال شرکت گلچین کشت نمین در حال انجام است
ü مرکز جهاد کشاورزی دهستان ویلکیج شهرستان نمین
در این مرکز 25 روستا تحت پوشش می باشد که در راستای طرح توسعه دهکده این روستاها بین چهار کارشناسان مرکز تقسیم شده است و ان شاءالله با شکل جدید پهنه بندی اصلاح می گردد.
از اقدامات مهم این مرکز اجرای موفق سایت الگوئی سیب زمینی بوده است که با مدیریت نهاده و آب، از 38 تن به 68 تن در هکتار رسیده است.
مشکلات این مرکز از زبان رئیس مرکز
خودرو/ تعداد کم کارشناس/ امور اراضی و تغییر کاربری/ نگاه از بالا به پائین مسؤلین
در این مرکز همزمان دوره آموزشی در حال اجرا با موضوع گندم مورد بازدید قرار گرفت که در فضای صمیمی آقای دکتر خاوازی با کشاورزان منطقه به گفتگو پرداختند.
در این سفر و در طول جلسات و بازدید های انجام شده، فرآیند نظام نوین ترویج و ارکان آن برای آگاهی همکاران استان توسط معاون ترویج و قائم مقام معاونت ارائه و به پرسش های مطروح پاسخ لازم داده شد.
نکات مهم مباحث آقای دکتر خاوازی
ü اعتقاد جدی وزیر محترم جهاد کشاورزی به تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها می باشد و طرح نظام نوین ترویج نیز از این منظر آغاز شده است
ü لازم است مراکز جهاد کشاورزی از نظر محتوای قابل دسترسی برای بهره بردار،شرایط مناسبی را پیدا کنند که در این مهم مراکز تحقیقاتی باید حضور پررنگ تری داشته باشند
ü آموزش کارشناسان مراکز در حال برنامه ریزی می باشد
ü سامانه نظام نوین در حال طراحی می باشد که همه ی مجریان و کاربران به آن متصل خواهند شد.
ü در مدیریت دانش بخش تحقیقات به شکل پررنگی حضور خواهد داشت
ü سامانه همراه کشاورز از طریق موبایل نیز در حال طراحی و اجرا می باشد.
در حاشیه این سفر جلسه ای با رئیس مرکز صدا و سیمای استان برگزار شد که در این جلسه آقای دکتر خاوازی ضمن تشکر از همکاری های خوب مرکز صدا و سیما با سازمان جهاد کشاورزی استان، خواستار توسعه فعالیت های رسانه ملی در موضوعات مختلف بخش کشاورزی شدند.